به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (اصفهان)؛ نهمین جلسه ستاد بازآفرینی پایدار شهری استان اصفهان روز سه شنبه ۱۶ شهریور ۱۴۰۰ در محل سالن اجتماعات استانداری، به ریاست استاندار و با حضور علیرضا قاریقرآن مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان و دیگر اعضا تشکیل شد.
در این جلسه ضمن ارائه گزارش عملکرد در حوزه بازآفرینی استان و کارگروههای تخصصی، طرحهای بازآفرینی شهری مورد بررسی قرار گرفت و در رابطه با آن اتخاذ تصمیم شد.
در حاشیه این جلسه مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان در جمع خبرنگاران اظهار کرد: با توجه به اینکه عرصه کلانشهر اصفهان دارای حدود ۳ هزار و ۸۰۰ هکتار بافتفرسوده است لذا یکی از پتانسیلهای اصلی برای بحث تامین مسکن در کنار طرح اقدام ملی نگاه ویژه به بافت فرسوده و تولید مسکن در این بخش است. و در این جهت باید اقدامات وسیعتری انجام شود.
وی با بیان اینکه تامین مسکن از مسیر بازآفرینی بافت فرسوده شهری، سود بیشتری داشته و منابع مالی کمتری نسبت به تولید مستقیم نیاز دارد، اذعان داشت: در بازآفرینی بافت فرسوده، زمین متعلق به مردم است که در اختیار دستگاه سازنده قرار میگیرد و دولت فقط تسهیلگری میکند.
قاریقرآن افزود: براین اساس پروژه همتآباد به عنوان یک پروژه خاص و ویژه در شهر اصفهان اجرا شده و میتواند به عنوان یک نمونه عملی در کل کشور توسعه پیدا کند همچنین این الگو یکی از بخشهای تامین مسکن در شهرها شود.
وی با بیان اینکه رویکرد ما در استان اصفهان توسعه بخش بازآفرینی شهری است، عنوان کرد: چند محله از جمله همتآباد، حَصه، قائمیه و اطراف حرم زینبیه(س) بعنوان هدفگذاری اصلی برای بازآفرینی شهری پیشبینی شده است.
مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان گفت: در ۷۵ هکتار بافت فرسوده محله همتآباد اصفهان حدود ۳۹ هزار نفر ساکن هستند و میتوان با ایجاد زیرساختهای کافی و بازآفرینی شهری نزدیک به ۳۰ هزار واحد مسکونی در آن تولید کرد که به ارتقای سطح زندگی و گسترش خدمات منجر میشود.
وی افزود: اگر این مبحث را ما به کل شهر گسترش بدهیم به نظر می رسد برای شهر اصفهان و شهرهای بزرگ دیگر با این الگو میتوانیم به تولید مسکن جدید نیازی نداشته باشیم.
قاریقرآن ادامه داد: با این روش دیگر نیاز به الحاق زمین به این شهرها و توسعه بهارستان یا سپاهانشهر نداریم، هرچند این کار کمی زمانبر است اما اساسی و زیربنایی بشمار میرود.
وی در پایان تاکید کرد: توسعه بازآفرینی بافت فرسوده شهری نیاز به افزایش امتیازات، تسهیلگری، استقبال مردم و ورود جدی و مستقیم مدیریت شهری به آن دارد.